STANOWISKO MPiPS
BIURO PROMOCJI MEDIÓW
Z 5 LISTOPADA 2015 R.
W SPRAWIE LIMITÓW UMÓW TERMINOWYCH
Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1220), która wejdzie w życie z
dniem 22 lutego 2016 r., ma na celu ograniczenie nieuzasadnionego
wykorzystywania umów o pracę na czas określony.
Ustawa ta przewiduje, że okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na
czas określony oraz łączny okres zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas
określony zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy nie będzie
mógł przekraczać 33 miesięcy, a łączna liczba tych umów nie będzie mogła
przekraczać trzech. Jeżeli okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę lub
umów o pracę na czas określony przekraczałby 33 miesiące lub liczba takich umów
przekroczyłaby trzy, to od następnego dnia po upływie 33-miesięcznego okresu
zatrudnienia lub od dnia zawarcia czwartej umowy o pracę na czas określony
pracownik będzie traktowany jak zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas
nieokreślony. Uzgodnienie między stronami w trakcie trwania umowy o pracę na
czas określony dłuższego okresu wykonywania pracy na podstawie tej umowy
uważane będzie za zawarcie, od dnia następującego po dniu, w którym miało nastąpić
jej rozwiązanie, nowej umowy o pracę na czas określony w rozumieniu tych
przepisów.
Jednakże przepisy przewidują wyjątki od powyższych zasad. Limity
ograniczające zatrudnienie na podstawie umowy lub umów o pracę na czas
określony nie będą dotyczyły umowy zawartej:
1)
w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w
pracy,
2)
w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym,
3)
w celu wykonywania pracy przez okres kadencji,
4)
gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie
- jeżeli ich zawarcie w danym przypadku służy zaspokojeniu rzeczywistego
zapotrzebowania o charakterze okresowym i jest niezbędne w tym zakresie w
świetle wszystkich okoliczności zawarcia umowy (art. 251 § 4
Kodeksu pracy).
Brzmienie tego przepisu, a w szczególności jego pkt 4, ma na celu ujęcie
obiektywnych przesłanek, z powodu których zatrudnienie pracownika na podstawie
umowy na czas określony dłuższej niż 33 miesiące albo więcej niż 3 umów na czas
określony między tymi samymi stronami stosunku pracy, można uznać za
uzasadnione. Dokonanie oceny, czy zostały spełnione przesłanki określone w tym
przepisie będzie należeć w pierwszej kolejności do stron, które zawarły umowę o
pracę. W razie wątpliwości każda ze stron może się zwrócić do właściwego
okręgowego inspektoratu pracy – jak bowiem wynika z art. 1 ustawy z dnia 13
kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 640),
Państwowa Inspekcja Pracy jest organem powołanym do sprawowania nadzoru i
kontroli przestrzegania prawa pracy, w tym w zakresie stosowania art. 251 Kodeksu pracy. Natomiast ewentualny spór między stronami stosunku
pracy w tym zakresie będzie mógł być wiążąco rozstrzygnięty wyłącznie przez sąd
pracy.
Zgodnie z art. 11 pkt 8 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy w razie
stwierdzenia naruszenia przepisów prawa pracy właściwe organy Państwowej
Inspekcji Pracy są uprawnione do skierowania wystąpienia lub wydania polecenia,
w sprawie ich usunięcia, a także wyciągnięcia konsekwencji w stosunku do osób
winnych. Ponadto w sprawach o ustalenie istnienia stosunku pracy
inspektorzy pracy mogą wytaczać powództwa na rzecz obywateli, a także
wstępować, za zgodą powoda, do postępowania w tych sprawach w każdym jego
stadium (art. 631 Kodeksu postępowania cywilnego). Na podstawie
tego przepisu inspektor pracy będzie uprawniony do wytoczenia powództwa na
rzecz pracownika o ustalenie, że w związku z wyczerpaniem przesłanek z art. 251 §
1 Kodeksu pracy (trwanie umowy zawartej na czas określony powyżej 33 miesięcy
lub zawarcie 4-tej umowy na czas określony) i nieistnieniem okoliczności, o
których mowa w art. 251 § 4 Kodeksu pracy, pracownik jest
zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.